Over de serie De Compositie

HET SLEUTELWOORD  VOOR STICHTING YELLOW FELLOW

Voor de betekenis van het woord compositie verwijs ik naar de introductie van de syllabus compositieleer voor de kunstacademie Haarlem van Pieter Berkhout (2006) en de vele betekenissen die via de Google online encyclopedie gegeven worden.

Omdat compositie het sleutelwoord is om het gedachtegoed van Yellow Fellow te begrijpen definieer ik het door mij gewenste resultaat van een goede compositie als volgt: Het bereiken van intrigerende harmonie en schoonheid door rangschikking van de onderdelen.

De relevantie van dit resultaat van een goede compositie in relatie met 12 uiteenlopende gebieden van de samenleving is in 12 korte essays geformuleerd. Daarna kijk ik naar de ‘intrigerende harmonie en schoonheid door rangschikking van de onderdelen’ van enkele van de sleutelwerken uit mijn collectie.

Om een intrigerende compositie te maken is grote creativiteit nodig, dezelfde creativiteit die nodig is om organisaties innovatiever te maken, het belangrijkste doel van Stichting Yellow Fellow.

Wij willen de manier waarop de compositie bij abstracte kunst een hoofdrol speelt als metafoor gebruiken voor de ordening van een organisatie en het functioneren van de onderdelen van de organisatie.

Dit blijkt in de praktijk ook zo te werken. Met de pilots die we de afgelopen jaren hebben uitgevoerd bleek de vraag: Welk schilderij of beeldhouwwerk is een goede verbeelding van uw bedrijf, steeds een origineel en logisch antwoord op te leveren. Ook de vraag: Wanneer bent u voor het laatst kunstenaar in uw eigen organisatie geweest, leverde datzelfde resultaat op.

Ook vragen die samenhangen met de relatie tussen geometrische symbolen en de processen voor het verkrijgen van inzicht in managementvraagstukken, werden onmiddellijk begrepen.

Een door ons gepropageerde mindsetting als voorwaarde voor een beter innovatieproces werkt goed aan de hand van abstracte kunst, omdat het verstand en fantasie, ratio en intuïtie vrijmaakt om anders te denken en anders te doen. “Nieuw” leren kijken helpt om de creativiteit toe te passen.

Hieronder 12 onderwerpen waarin de relatie met compositie aan bod komt:

  1. Muziek: Klassiek / Jazz,  Schönberg (muziek en beeld) / Kandinsky (beeld)
  2. Beeldende kunst: figuratief en abstract.
  3. Fotografie vanaf Nicéphore Niépce tot Joost van den Broek
  4. Gastronomie: Smaakcompositie en het beeld op het bord
  5. Architectuur: Invloed op de architectuur en van de architectuur op de abstracte kunst.
  6. Woninginrichting: Rust of actie oproepen door de compositie van het interieur
  7. Design: Zowel conceptueel als industrieel design hebben compositie nodig
  8. Dans: Modern en klassiek ballet (gestural art) worden gecomponeerd
  9. Menselijk lichaam: Complete seks als compositie
  10. Organisaties voor productie of diensten hebben compositie nodig om efficiënt te zijn
  11. Literatuur: Verhalen en gedichten, de kwaliteit wordt ook bepaald door de compositie
  12. Gesamtkunst is de overtreffende trap van compositie. Een tentoonstelling hoort Gesamtkunst te zijn, gebaseerd op afzonderlijke kunstwerken die stuk voor stuk ook goede composities zijn.

Met deze 12 mini-essays, een tot maximaal drie A4-tjes lang, hoop ik de toepasbaarheid van de compositie zowel in de kunsten als in organisaties duidelijk te maken. Het is daarmee ook een avontuur voor de geest en tegelijk een serieus spel voor de speelse menselijke geest.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s