Tags

,

De kwaliteit van de compositie in de figuratieve en abstracte kunst is van doorslaggevend belang omdat alleen daardoor het gewenste resultaat bereikt wordt: Intrigerende harmonie en schoonheid.

Compositie ontstaat door rangschikking van de onderdelen waaruit het schilderij of het beeldhouwwerk bestaat. Maar dit resultaat van rangschikking geldt ook voor grote delen van onze maatschappij. Ook op onwaarschijnlijke terreinen als de wiskunde: Volgens topmensen uit de wiskunde brengen alleen mooie formules, formules met schoonheid, de wiskunde verder.

Yellow Fellow gebruikt hetzelfde principe, dat alleen goede compositie dus schoonheid, zoals in de kunsten, ons verder kan brengen binnen goed gecomponeerde organisaties.

De stelling van vandaag: Het is (vooral) de compositie die zowel de figuratieve kunst als de abstracte kunst tot grote schoonheid brengt, en we ontlenen aan de wiskunde dat het in organisaties tegelijkertijd met de schoonheid ook de doelmatigheid brengt.

Om de stelling te bewijzen dat de compositie zowel in de abstracte als in de figuratieve kunst zo belangrijk is, leen ik uitspraken van Henk Helmantel, momenteel Nederlands belangrijkste figuratieve schilder in Europa en de VS. Henk Helmantel claimt dat in zijn schilderijen, naast de kwaliteiten van Vermeer, ook de kwaliteiten van de composities van Mondriaan te vinden zijn en dat deze kwaliteiten het niveau van zijn werk bepalen.

Hij noemt zichzelf voor velen waarschijnlijk verrassend “een kind van de tijd van Mondriaan. Mondriaan, die goed nagedacht heeft over de compositie en wat kleuren ten opzichte van elkaar doen”. “Wat ik van Vermeer meeneem is vooral de harmonie, de rust en het evenwicht, waardoor je het gevoel krijgt: zo moet het”. Deze omschrijving van hoe Vermeer het doet is een prachtige omschrijving van wat compositie is.

Zo gemakkelijk als het op grond van deze uitspraken lijkt te zijn om het woord compositie te definiëren en op de kunst toe te passen, in werkelijkheid van alledag blijkt het minder eenvoudig te zijn.

De goede compositie blijkt niet goed te zijn wanneer die volgens ‘het boekje’ wordt toegepast.

Per schilderij of beeldhouwwerk zijn er onderdelen die ingaan tegen de theorie, maar op een andere plaats in hetzelfde werk hersteld worden, zodat de spanning van de gemaakte fout voelbaar blijft.

Of zoals Helmantel zegt: ”Je kunt het zien, maar meer nog is het een geheim”.

Misschien is de weg naar de geslaagde compositie als volgt: De beste kunstenaars zetten alles in om intrigerende schoonheid in hun werken te bereiken: Hun technische vakmanschap, hun ideeën en fantasie en een persoonlijk gevoel voor compositie, gebaseerd op eigen intuïtie en ambitie. Het resultaat is door de beschouwer te zien, maar tegelijk raadselachtig, mysterieus. Pas dan mogen we tevreden zijn.

 

Advertenties